"Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge-
og anlægsvirksomhed" er udfærdiget efter indstilling af et udvalg,
nedsat af Boligministeriet, med repræsentation
for:
Boligselskabernes landsforening Byggefagenes
kooperative landssammenslutning Byggesocietetet Dansk industri
(Tidligere industrirådet) og det danske
handelskammer Entreprenørforeningen Håndværksrådet Praktiserende
arkitekters råd og forening af rådgivende
ingeniører Amtsrådsforeningen og kommunernes landsforening,
Københavns kommune og Frederiksberg
kommune Boligministeriet Samordningsudvalget vedr. den
statslige ejendomsforvaltning (SEF) (tidligere koordinationsudvalget
vedr. statsbyggeri (KVS)) Trafikministeriet Voldgiftsnævnet
for bygge- og anlægsvirksomhed
Indhold (vælg emne):
-
Aftalegrundlaget
-
Sikkerhedsstillelse
og forsikring
-
Entreprisens
udførelse
-
Bygherrens
betalingsforpligtelse
-
Tidsfristforlængelse
og forsinkelse
-
Arbejdets
aflevering
-
Mangler
ved arbejdet
-
1-og
5-års eftersyn
-
Særligt
om ophævelse
-
Tvister
A.
Aftalegrundlaget Almindelige
bestemmelser § 1. Almindelige betingelser finder
anvendelse på aftaler om arbejder og leverancer i bygge- og
anlægsvirksomhed.*)
*) "Almindelige Betingelser for Totalentreprise" forventes at
foreligge i 1993.
Stk. 2. Ved leverancer skal "bygherren" forstås som
køberen og "entreprenøren" som sælgeren. Ved underentrepriseforhold
skal "bygherren" forstås som hovedentreprenøren og "entreprenøren"
som underentreprenøren.
Stk. 3. Fravigelse af betingelserne gælder kun, når det
tydeligt og udtrykkeligt angives, på hvilke punkter fravigelse skal
ske.
Stk. 4. Medmindre andet er angivet, indbefatter
beløbsangivelser ikke merværdiafgift (moms).
Stk. 5. Hvis ikke andet er bestemt, forstås ved
arbejdsdage alle mandage til og med fredage, der ikke er
helligdage.
Stk. 6. Alle dokumenter affattes på dansk, og alle
betegnelser med hensyn til mønt, mål og vægt er danske.
Forhandlinger, herunder på byggemøder, skal foregå på dansk. Hvis
der tillige udfærdiges dokumenter på et andet sprog, og der er
uoverensstemmelse i forhold til den danske tekst, gælder den danske
tekst.
Stk. 7. Retsforholdet skal i det hele behandles efter
dansk rets regler.
Bygherrens udbud § 2. Ved udbud forstås
bygherrens opfordring til at fremkomme med tilbud.
Stk. 2. Der bydes på grundlag af de oplysninger, som
indeholdes i udbudsmaterialet. Dette materiale skal være entydigt og
således udformet, at der er klarhed over ydelsernes omfang og
indhold.
Stk. 3. Udbudsmaterialet skal indeholde en tidsplan.
Stk. 4. Udbudsmaterialet skal indeholde oplysning om
eventuelle fortidsminder på ejendommen, jf. § 16.
Stk. 5. Det skal i forbindelse med udbudet oplyses,
hvorvidt der ønskes sikkerhedsstillelse for tilbagelevering af
udbudsmaterialet. Ved tilbagelevering af udbudsmaterialet i hel og
ubeskadiget stand inden udløbet af en rimelig frist skal
sikkerhedsstillelsen straks frigives, uanset om den pågældende har
afgivet tilbud.
Stk. 6. Bygherren kan med henblik på en vurdering af de
indkomne tilbud i udbudsmaterialet stille krav om tilbudets form og
kan herunder forlange, at tilbud udfærdiges med rimelig
specifikation af tilbudssummen på dertil leverede tilbudslister.
Stk. 7. Skal tilbudet eller dele heraf afgives som
enhedspriser, skal bygherren angive, hvilken vægt der ved
vurderingen af tilbudets samlede størrelse vil blive tillagt de
enkelte enhedspriser.
Entreprenørens tilbud § 3. Når flere i
forening giver tilbud, er dette bindende én for alle og alle for
én.
Stk. 2. Hvis et arbejde er udbudt således, at der foruden
en pris på arbejdet som helhed skal angives priser på dele af
arbejdet, kan priserne på de enkelte dele kun betragtes som
selvstændigt tilbud, hvis dette udtrykkeligt er foreskrevet i
udbudsmaterialet eller tilkendegivet ved tilbudet.
Stk. 3. Hvis tilbud foruden en samlet sum skal indeholde
enhedspriser, er begge dele bindende for tilbudsgiveren.
Enhedspriser kommer til anvendelse ved betalingsregulering på grund
af større eller mindre ydelser, end bygherren har angivet i
udbudsmaterialet. Ved bedømmelsen af tilbuds indbyrdes rækkefølge
gælder alene det samlede tilbud.
Stk. 4. Tilbudet omfatter kun ydelser, der er angivet som
hørende til entreprisen på tegninger, der er udleveret entreprenøren
som grundlag for tilbudsafgivelsen, eller som er nævnt i de afsnit
af arbejdsbeskrivelsen, der gælder for den pågældende
entreprise.
Stk. 5. Vedståelsesfristen for licitationstilbud er 20
arbejdsdage fra licitationsdagen. Vedståelsesfristen for andre
skriftlige tilbud er 20 arbejdsdage fra tilbudets datering.
Stk. 6. Den, hvis tilbud ikke antages, kan forlange sit
tilbud samt sine tegninger, beregninger og beskrivelser
tilbageleveret.
Stk. 7. Bygherren skal snarest muligt underrette
tilbudsgivere, hvis tilbud ikke antages.
Entrepriseaftalen § 4. Aftale om udførelse
af en entreprise eller om en leverance træffes ved skriftlig accept
af det afgivne tilbud eller ved et særligt dokument. Der skal
henvises til de dokumenter, som har dannet grundlag for aftalen.
Stk. 2. Eventuel stempelpligt påhviler bygherren.
Overdragelse af rettigheder og forpligtelser m.
v. § 5. Parterne kan overdrage deres rettigheder i
henhold til aftalen.
Stk. 2. Overdrager entreprenøren uforfaldne krav i henhold
til aftalen, går transporter, der står i forbindelse med arbejdets
udførelse, forud for andre transporter.
Stk. 3. Uden den anden parts samtykke kan parterne ikke
overføre deres forpligtelser til andre.
Stk. 4. Entreprenøren kan overlade arbejdets udførelse til
andre i det omfang, det er sædvanligt eller naturligt, at arbejdet
udføres i underentreprise.
Stk. 5. Hvis det må anses for godtgjort, at et krav
vedrørende mangler ikke eller kun med stor vanskelighed kan
gennemføres mod entreprenøren, er bygherren berettiget til at gøre
kravet gældende direkte mod entreprenørens underentreprenører og
leverandører, jf. § 10, stk. 4.
B. Sikkerhedsstillelse og
forsikring Entreprenørens
sikkerhedsstillelse § 6. Medmindre andet fremgår af
udbudsmaterialet, skal entreprenøren senest 8 arbejdsdage efter
entrepriseaftalens indgåelse stille sikkerhed for opfyldelse af sine
forpligtelser over for bygherren. Sikkerheden stilles i form af
betryggende bank- eller sparekassegaranti, kautionsforsikring eller
på anden, betryggende måde.
Stk. 2. Indtil aflevering har fundet sted, skal den
stillede sikkerhed svare til 15 pct. af entreprisesummen. Herefter
skal sikkerheden svare til 10 pct. af entreprisesummen.
Stk. 3. For leverancer, som præsteres fuldt færdige i
rater, skal sikkerheden svare til 10 pct. af købesummen.
Stk. 4. Sikkerheden nedskrives, jf. dog § 36, stk. 3, nr.
1, til 2 pct. af entreprisesummen 1 år efter afleveringstidspunktet,
medmindre bygherren forinden skriftligt har fremsat krav om
afhjælpning af mangler. I så fald nedskrives sikkerheden, når
manglerne er afhjulpet.
Stk. 5. Sikkerheden ophører 5 år efter
afleveringstidspunktet, jf. dog § 36, stk. 3, nr. 1, medmindre
bygherren forinden skriftligt har fremsat krav om afhjælpning af
mangler. I så fald ophører sikkerheden, når manglerne er
afhjulpet.
Stk. 6. Forholdsmæssig frigivelse af sikkerheden skal ske
ved afsnitsvis aflevering, jf. § 28, stk. 4, sidste punktum.
Stk. 7. Hvis bygherren ønsker udbetaling i henhold til den
stillede sikkerhed, skal det skriftligt og samtidigt meddeles til
entreprenøren og garanten med nøje angivelse af arten og omfanget af
den påståede misligholdelse samt størrelsen af det krævede beløb.
Dette udbetales til bygherren inden 10 arbejdsdage fra meddelelsens
fremkomst, medmindre entreprenøren for inden over for
Voldgiftsnævnet har fremsat begæring om beslutning specielt med
henblik på, om bygherrens udbetalingskrav er berettiget. I så fald
gælder reglerne i § 46.
Stk. 8. Sikkerheden tjener til fyldestgørelse af alle
krav, som bygherren har i anledning af aftaleforholdet, herunder
krav vedrørende eventuelle ekstraarbejde og tilbagebetaling af for
meget udbetalt entreprisesum.
Bygherrens
sikkerhedsstillelse § 7. Hvis entreprenøren kræver
det, skal bygherren ved private arbejder senest 8 arbejdsdage efter
kravets fremsættelse stille sikkerhed for opfyldelse af sine
betalingsforpligtelser over for entreprenøren. Sikkerheden stilles i
form af betryggende bank- eller sparekassegaranti,
kautionsforsikring eller på anden, betryggende måde.
Stk. 2. Sikkerheden skal svare til 3 måneders
gennemsnitsbetaling - dog mindst 10 pct. af entreprisesummen -
udregnet således, at entreprisesummen fordeles ligeligt på det antal
måneder, som i aftalen er fastsat for arbejdets udførelse.
Entreprenøren kan ved udvidelse af aftalen med ekstraarbejder i
henhold til § 14 kræve sikkerheden forøget, hvis vederlaget for
samtlige ekstraarbejder - bortset fra de allerede betalte -
overstiger det halve af 1 måneds gennemsnitsbetaling ifølge den
oprindelige aftale.
Stk. 3. Hvis entreprenøren ønsker udbetaling i henhold til
den stillede sikkerhed, skal det skriftligt og samtidigt meddeles
til bygherren og garanten med angivelse af størrelsen af det krævede
beløb. Dette udbetales til entreprenøren inden 10 arbejdsdage fra
meddelelsens fremkomst, medmindre bygherren forinden over for
Voldgiftsnævnet har fremsat begæring om beslutning specielt med
henblik på, om entreprenørens udbetalingskrav er berettiget. I så
fald gælder reglerne i § 46.
Stk. 4. Sikkerheden tjener til fyldestgørelse af alle de
krav, som entreprenøren har i anledning af aftaleforholdet, herunder
krav vedrørende eventuelle ekstraarbejder.
Forsikring § 8.
Bygherren tegner og betaler sædvanlig brand- og stormskadeforsikring
fra arbejdets påbegyndelse, indtil mangler, der er påvist ved
afleveringen, er afhjulpet. På entreprenørens anmodning skal denne
og eventuelle underentreprenører medtages som sikrede på
forsikringspolicen. Forsikringen skal omfatte samtlige
entreprenørers arbejde på den bygning eller det anlæg,
entrepriseaftalen vedrører. Ved om- eller tilbygning skal
forsikringen dække skade på arbejdet samt på den bygning eller det
anlæg, der er genstand for om- eller tilbygning.
Stk. 2. Offentlige bygherrer kan kræve sig stillet som
selvforsikrer.
Stk. 3. Entreprenøren og eventuelle underentreprenører
skal have sædvanlig ansvarsforsikring for skader, for hvilke der er
ansvar efter dansk rets almindelige regler. Entreprenøren skal på
anmodning dokumentere, at forsikringen er i kraft.
C. Entreprisens
udførelse Arbejdsplan og afsætning §
9. Entreprenøren skal snarest muligt i samarbejde med bygherren
udarbejde en arbejdsplan.
Stk. 2. Bygherren lader foretage afsætninger af de
bestemmende hovedlinier og højder (koter), medens al øvrig afsætning
foretages af entreprenøren.
Entreprenørens ydelse §10. Arbejdet skal
udføres i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt korrekt eller i
overensstemmelse med bygherrens eventuelle anvisninger efter § 15.
Materialer skal - for så vidt disses beskaffenhed ikke er anført -
være af sædvanlig god kvalitet.
Stk. 2. Entreprenøren skal levere alle materialer og
præstere alle fornødne biydelser til arbejdets færdiggørelse.
Stk. 3. Materialer og andre leverancer, som er bestemt til
indføjelse i arbejdet, skal leveres af entreprenøren uden
ejendomsforbehold. Når de pågældende genstande er leveret på
byggepladsen, tilhører de bygherren.
Stk. 4. Materialer og andre leverancer til arbejdet skal
være leveret med 5 års leverandøransvar for mangler ved leverancen,
jf. dog § 36, stk. 3, nr. 2. Ansvarsperioden regnes fra afleveringen
af arbejdet og begrænses således, at leverandørens ansvar ophører
senest 6 år efter levering til lager eller videresalg. Leverandøren
skal endvidere have anerkendt, dels at mangelskrav under de i § 5,
stk. 5, nævnte omstændigheder skal kunne gøres gældende direkte mod
leverandøren, dels at tvister vedrørende mangler ved en leverance
kan behandles ved Voldgiftsretten for bygge- og
anlægsvirksomhed.
Stk. 5. Entreprenøren kan undlade at opfylde bestemmelsen
i stk. 4, hvis dette vil medføre betydelig merudgift for ham eller
væsentlig forsinkelse af arbejdet, eller det ved mindre omfattende
leverancer vil være besværligt at kontrollere overholdelsen af
bestemmelsen. Bygherren skal ved væsentlige leverancer have
meddelelse om undladelsen.
Projektgennemgang, dokumentation og prøver § 11.
Bygherren kan i udbudsmaterialet bestemme, at entreprenøren skal
deltage i projektgennemgang. Der kan endvidere fastsættes
bestemmelser om arten og omfanget af prøver og om den dokumentation
for arbejdets udførelse, for udførte anlæg, for anvendte materialers
oprindelse og egenskaber og for udførte prøver, som entreprenøren
skal afgive. Bestemmelser herom kan indgå i en udbudskontrolplan.
Deltagelse i projektgennemgangen samt tilvejebringelse af
dokumentationen og prøverne er et led i entreprenørens ydelse.
Stk. 2. Bygherren kan under arbejdets udførelse og ved
afleveringen forlange yderligere prøver. Også i sådanne tilfælde
skal entreprenøren stille fornødent mandskab til disposition ved
prøvernes udtagning og undersøgelse. Hvis de yderligere prøver viser
kontraktmæssig ydelse, skal bygherren betale herfor som
ekstraarbejde. I modsat fald skal entreprenøren betale bygherrens
udgifter.
Stk. 3. Entreprenøren skal give bygherren og dennes tilsyn
adgang til de arbejdspladser og produktionssteder, hvor arbejdet
udføres. Bygherren kan endvidere kræve de oplysninger, der er
nødvendige til at bedømme ydelsen.
Stk. 4. Bygherren og dennes tilsyn kan under arbejdets
gang kassere ikke kontraktsmæssige arbejder eller materialer. Denne
kassation skal ske så hurtigt som muligt.
Stk. 5. Entreprenøren skal løbende foretage oprydning og
rømning og skal omgående fjerne kasserede materialer fra
byggepladsen.
Arbejdets forringelse
m.v. Vedligeholdelse § 12. Forringes,
ødelægges eller bortkommer arbejdet eller dele af dette inden
afleveringen, skal entreprenøren for egen regning sørge for
kontraktsmæssig ydelse, medmindre forholdet kan henføres til
bygherren. Hvis bygherren leverer materialer til entreprenørens
arbejde, gælder det samme vedrørende disse i tiden fra
entreprenørens modtagelse heraf og indtil arbejdets aflevering.
Stk. 2. Skader, som entreprenører forvolder på hinandens
arbejde, materialer og materiel, er bygherren uvedkommende.
Stk. 3. Entreprenøren skal vedligeholde det udførte
arbejde indtil afleveringen.
Stk. 4. For arbejder eller dele af disse, der tages i brug
før afleveringen, gælder reglerne i stk. 1-3 indtil
ibrugtagningen.
Forhold til myndigheder § 13. Bygherren
sørger for nødvendig godkendelse af projektet og afholder udgifterne
herved.
Stk. 2. Entreprenøren sørger for anmeldelser, ansøger om
tilladelser, rekvirerer syn og fremskaffer attester der vedrører
selve arbejdets udførelse, og afholder udgiften herved.
Ændringer i arbejdet § 14. Bygherren kan
forlange ændringer i arbejdets art og omfang, når ændringen har
naturlig sammenhæng med de aftalte ydelser. Entreprenøren har ret
til at udføre sådanne ændringer, medmindre bygherren påviser særlige
forhold, der begrunder, at bygherren lader andre udføre
arbejdet.
Stk. 2. Bygherrens krav om ændring skal fremsættes
skriftligt. Det samme gælder parternes eventuelle krav om
forandringer i aftalen med hensyn til pris, tid og sikkerhed som
følge af ændringen. Der træffes snarest skriftlig tillægsaftale om
ændringen. Forhandlingen herom må ikke medføre forsinkelse af
arbejdets udførelse.
Stk. 3. Vedrører ændringerne arbejder, hvorom der gælder
enhedspriser, reguleres den aftalte entreprisesum i overensstemmelse
hermed, medmindre der træffes anden aftale, jf. stk. 2. Regulering
efter enhedspriser skal dog kun ske, inden for +/- 15 pct. af
entreprisesummen og inden for +/- 100 pct. af de enkelte poster i
tilbudslisten.
Stk. 4. Udover tilfældene nævnt i stk. 3, udføres
ændringsarbejde som regningsarbejde, medmindre andet er aftalt.
Stk. 5. Ved formindskelse af arbejdets omfang skal
entreprenøren godskrive bygherren de udgifter, som spares eller
burde have været sparet. Vedrører formindskelsen arbejder, hvor om
der gælder enhedspriser, jf. stk. 3, skal dette dog kun ske i det
omfang, mindrearbejdet medfører, at entreprisesummen formindskes med
mere end 15 pct.
Uklarheder, hindringer eller lignende forhold §
15. Entreprenøren skal indhente bygherrens afgørelse, hvis
aftalen og dennes grundlag ikke yder tilstrækkelig vejledning til
udførelse af arbejdet.
Stk. 2. Finder entreprenøren, at arbejdet ikke kan udføres
i overensstemmelse med den indgåede aftale, skal entreprenøren
snarest muligt underrette bygherren og følge dennes anvisninger.
Stk. 3. Entreprenøren skal snarest muligt underrette
bygherren, hvis der opstår forhold, som hindrer eller vanskeliggør
arbejdet eller gør det nærliggende, at bygherren påføres ulempe
eller tab, herunder pådrager sig ansvar over for tredjemand. Hvis
der ikke er tid til at indhente bygherrens anvisninger, skal
entreprenøren - mod fornøden forlængelse af tidsfrister og mod
betaling herfor - bedst muligt træffe foranstaltninger for at undgå,
at bygherren lider tab.
Stk. 4. Udbudsmaterialet skal indeholde oplysninger, om
foretagne undersøgelser vedrørende grundvands- og jordbundsforhold,
forurening eller andre hindringer. I det omfang udbudsmaterialet
ikke indeholder fyldestgørende oplysninger om hindringerne, skal
foranstaltningerne herimod og ulemperne herved betales som
ekstraarbejder.
Stk. 5. Hvis der trods gennemførelse af sådanne
forundersøgelser, der er rimelige eller sædvanlige under hensyntagen
til grundens karakter, beliggenhed og tidligere anvendelse, viser
sig uforudsete forhold, som medfører offentlige påbud eller forbud,
der hindrer arbejdets videreførelse eller gør denne urimelig
byrdefuld for bygherren, kan denne afbestille entreprisen mod
godtgørelse til entreprenøren. Godtgørelsen omfatter ikke
entreprenørens mistede fortjeneste ved ikke at fuldføre arbejdet,
men alene det øvrige tab, entreprenøren lider.
Fortidsminder §16. Entreprenøren skal drage
omsorg for, at jordfaste fortidsminder ikke beskadiges, ændres eller
flyttes.
Stk. 2. Entreprenøren skal straks anmelde fund af
fortidsminder til rigsantikvaren og bygherren, og arbejdet skal
standses i det omfang, det berører fortidsmindet.
Stk. 3. Entreprenøren skal sørge for, at genstande, der
findes under arbejdet, afleveres til bygherren.
Stk. 4. Stk. 1-3 gælder også ved fund af vrag og faste
fortidsminder på havbunden.
Bygherrens tilsyn § 17. Ved bygherrens
tilsyn forstås dennes byggeledelse, fagtilsyn eller andre
tilsynsførende, særligt udpeget af bygherren.
Stk. 2. Bygherren eller dennes tilsyn skal være til stede
på arbejdspladsen eller skal kunne tilkaldes.
Stk. 3. Bygherrens tilsyn repræsenterer bygherren over for
entreprenøren med hensyn til arbejdets tilrettelæggelse og
udførelse. Tilsynet kan give og modtage meddelelser vedrørende
arbejdet, godkende eller kassere materialer eller arbejder samt give
anvisninger med hensyn til tilrettelæggelsen af de forskellige
entreprenørers arbejde i deres indbyrdes forhold.
Stk. 4. Tilsyn fra bygherrens side fritager ikke
entreprenøren for selv at føre kontrol.
Entreprenørens arbejdsledelse § 18.
Entreprenøren skal lede arbejdet personligt eller ved en
stedfortræder som repræsentant over for bygherren og tilsynet med
hensyn til arbejdets tilrettelæggelse og udførelse.
Stk. 2. Entreprenøren eller dennes stedfortræder skal være
til stede på arbejdspladsen eller skal kunne tilkaldes.
Byggemøder § 19. Bygherren eller tilsynet
indkalder til byggemøder og udarbejder mødereferater, der snarest
muligt sendes til de entreprenører, bygherren har kontraheret
med.
Stk. 2. Entreprenøren skal selv eller ved sin
stedfortræder deltage i byggemøderne.
Stk. 3. På hvert byggemøde opgøres med angivelse af årsag
det antal arbejdsdage - spilddage - hvor arbejdet helt eller delvis
har ligget stille.
Samvirke med andre entreprenører § 20.
Entreprenøren skal samvirke med andre entreprenører på
byggepladsen og i tide forhandle med tilsynet, således at fejl og
forsinkelser ved manglende samvirke mellem entreprenørerne
undgås.
Tilkaldelse af bygherren og
entreprenøren. Parternes ophold i udlandet § 21.
Bygherren og entreprenøren skal over for hinanden angive,
hvortil henvendelse kan ske, og hvorfra bygherren og dennes tilsyn,
henholdsvis entreprenøren eller dennes stedfortræder, skal kunne
tilkaldes.
Stk. 2. Hvis bygherren eller entreprenøren er bosat i
udlandet, eller bosætter sig der efter aftalens indgåelse, skal den
pågældende part opgive en person med bopæl eller hjemsted her i
landet, der kan foretage økonomisk bindende dispositioner på partens
vegne, og med hvem søgsmål kan rettes på partens vegne, og med hvem
alle forhandlinger på den pågældende parts vegne kan føres med
bindende virkning.
D. Bygherrens
betalingsforpligtelse Betaling § 22.
Efter skriftlig anmodning til bygherren har entreprenøren en
gang hver måned ret til betaling for udført arbejde m.v. Bygherren
skal senest 15 arbejdsdage fra modtagelse af anmodningen, jf. stk.
11, betale det beløb, der på byggepladsen er ydet kontraktsmæssige
arbejder og materialer for.
Stk. 2. Entreprenøren kan - efter samme regler som anført
i stk. 1 - tillige kræve betaling for materialer m.v., som er købt
af entreprenøren og ikke er leveret på byggepladsen. Hvis bygherren
kræver det, skal entreprenøren stille sikkerhed for kontraktsmæssig
levering, jf. § 6. Sikkerhedsstillelsens størrelse skal svare til
den krævede betaling - inklusive moms - for de ikke-leverede
materialer.
Stk. 3. Betaling for materialer m.v. mere end 20
arbejdsdage før deres anvendelse på byggepladsen kan alene kræves,
hvis der er oplyst herom i tilbudet.
Stk. 4. I stedet for betaling efter stk. 1 kan det
aftales, at betaling skal ske efter en betalingsplan.
Betalingsplanen følger tidsplanen og fastsætter, til hvilke
tidspunkter entreprisesummen eller dele deraf skal udbetales.
Betalingsplanen kan i stedet angive, ved hvilke stadier og med
hvilke beløb entreprisesummen eller dele deraf skal udbetales.
Betaling skal finde sted til de aftalte tidspunkter m.v., forudsat
at det arbejde, betalingen angår, er præsteret.
Stk. 5. Hvis der ved et ekstraarbejde ikke træffes aftale
om tidspunktet for betaling, kan betaling kræves efter reglen i stk.
1.
Stk. 6. Hvis aftalen bestemmer, at entreprisesummen skal
reguleres som følge af ændringer i indeks, overenskomstmæssige
arbejdslønninger, materialepriser m.v., finder reguleringen sted i
forbindelse med betalingen for de dele af arbejdet, der berøres af
ændringen. Reguleringen sker på grundlag af entreprenørens
dokumenterede opgørelse.
Stk. 7. Efter afleveringen fremsender entreprenøren en
endelig og fuldstændig opgørelse, herunder over tilgodehavender for
alle ekstraarbejder. Efter at bygherren har modtaget denne
slutopgørelse, kan entreprenøren ikke fremkomme med yderligere krav
- bortset fra sådanne, der er taget specificeret forbehold om i
slutopgørelsen.
Stk. 8. Ved byggearbejder, herunder også
grundmodningsarbejder, skal slutopgørelsen fremsendes til bygherren
senest 25 arbejdsdage efter afleveringen - for hovedentrepriser dog
senest 35 arbejdsdage efter afleveringen. Ved anlægsarbejder -
bortset fra dem, der er nævnt i § 36, stk. 1 - er fristen for
fremsendelse at slutopgørelse 60 arbejdsdage.
Stk. 9. Hvis slutopgørelsen ikke er kommet frem til
bygherren inden udløbet af tidsrummet nævnt i stk. 8, kan denne
skriftligt kræve opgørelsen fremsendt inden 10 arbejdsdage.
Fremsendes opgørelsen herefter ikke til bygherren inden udløbet af
denne frist, fortaber entreprenøren krav på vederlag for
ekstraarbejder, der udføres som regningsarbejder, samt for løn- og
prisstigninger.
Stk. 10. Entreprenørens slutopgørelse skal betales senest
15 arbejdsdage fra modtagelsen.
Stk. 11. Entreprenørens tilgodehavende forrentes fra
forfaldsdagen med rentelo-vens rentesats. Fristen i stk. 1 er
løbedage.
Stk. 12. Finder bygherren, at et krævet beløb ikke er
forfaldent, skal han straks give entreprenøren skriftlig meddelelse
herom.
Stk. 13. I tilfælde af uenighed om en opgørelse skal
bygherren betale tilgodehavender, som parterne er enige om.
Stk. 14. Hvis der mellem parterne er uenighed om
bygherrens adgang til at holde betalinger tilbage eller foretage
modregning i entreprenørens betalingskrav, finder reglerne i § 46
anvendelse, hvis en part begærer det.
Stk. 15. Hvis det er nødvendigt for at forhindre arbejdets
standsning, kan bygherren for entreprenørens regning udbetale
arbejdsløn, som entreprenørens ansatte har til gode.
Entreprenørens ret til at standse arbejdet §
23. Hvis bygherren ikke har betalt forfaldne beløb ved
betalingsfristens udløb, kan entreprenøren efter skriftligt varsel
på 5 arbejdsdage standse arbejdet.
Stk. 2. Entreprenøren kan endvidere straks standse
arbejdet ved bygherrens konkurs eller betalingsstandsning, eller
hvis der åbnes forhandlinger om tvangsakkord, eller bygherrens
økonomiske forhold i øvrigt viser sig at være sådanne, at denne må
antages at være ude af stand til at opfylde entrepriseaftalen. Det
er dog en betingelse, at bygherren ikke har stillet - eller på
entreprenørens opfordring ikke straks stiller - betryggende
sikkerhed for opfyldelsen af den resterende del af aftalen.
E. Tidsfristforlængelse og
forsinkelse Entreprenørens ret til
tidsfristforlængelse § 24. Entreprenøren har ret til
forlængelse af tidsfrister ved forsinkelse af arbejdet, der er en
følge af
- ændringer i arbejdets art og omfang, som kræves af bygherren,
jf. § 14,
- bygherrens forhold eller anden entreprenørs forsinkelse,
- forhold, der opstår uden entreprenørens skyld, og over hvilke
entreprenøren ikke er herre, f.eks. krig, usædvanlige
naturbegivenheder, brand, strejker, lockout eller hærværk,
- nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som
forhindrer eller forsinker arbejdet, når sådant vejrlig forekommer
i væsentligt større omfang, end det er sædvanligt for den
pågældende årstid og egn, eller
- offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes entreprenørens
egne forhold.
Stk. 2. Entreprenøren skal dog søge forsinkelsen undgået
eller begrænset ved sådanne dispositioner, som med rimelighed kan
kræves.
Stk. 3. Anser entreprenøren sig berettiget til forlængelse
af en frist, skal bygherren snarest muligt underrettes skriftligt.
Entreprenøren skal på forlangende godtgøre, at den indtrådte
forsinkelse skyldes det påberåbte forhold.
Entreprenørens hæftelse ved forsinkelse § 25.
Forsinkelse, som ikke giver entreprenøren ret til
tidsfristforlængelse, er ansvarspådragende.
Stk. 2. Hvis der er fastsat dagbod eller andre særlige
sanktionsbestemmelser, kan erstatningskrav for forsinkelse ikke
rejses herudover.
Stk. 3. Er der ikke fastsat dagbod eller andre særlige
sanktionsbestemmelser, opgøres bygherrens tab efter dansk rets
almindelige erstatningsregler.
Bygherrens ret til tidsfristforlængelse §
26. Bygherren har ret til forlængelse af tidsfrister ved
forsinkelse af arbejdet, der er en følge af, at bygherren eller
anden entreprenør udsættes for forholdene nævnt i § 24, stk. 1, nr.
3), 4) eller 5). Bygherren har samme ret ved ændringer som nævnt i §
24, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. Bygherren skal dog søge forsinkelsen undgået eller
begrænset ved sådanne dispositioner, som med rimelighed kan
kræves.
Stk. 3. Anser bygherren sig berettiget til forlængelse af
en frist, skal entreprenøren snarest muligt underrettes skriftligt.
Bygherren skal på forlangende godtgøre. at den indtrådte forsinkelse
skyldes det påberåbte forhold.
Bygherrens hæftelse ved forsinkelse § 27.
Entreprenøren har ret til erstatning for det lidte tab, hvis
forsinkelsen skyldes
- bygherrens forhold, jf. § 24, stk. 1, nr. 2, og denne har
udvist fejl eller forsømmelse, eller
- anden entreprenørs ansvarspådragende forsinkelse, jf. § 25,
stk. 1, eller anden aftaleparts ansvarspådragende forsinkelse.
Stk. 2. Entreprenøren har ret til godtgørelse, hvis
årsagen til forsinkelsen kan henføres til
- § 24, stk. 1, nr. 1, og nr. 5 eller
- § 24, stk. 1, nr. 2, uden at være omfattet af nærværende
bestemmelses stk. 1 eller stk. 3.
Godtgørelsen udgør det tab, entreprenøren har lidt, dog uden
entreprenørens mistede fortjeneste ved ikke at kunne udføre andre
arbejder i forsinkelsesperioden eller lignende videregående tab.
Stk. 3. Kan forsinkelsens årsag henføres til § 24, stk. 1,
nr. 3, eller nr. 4, har entreprenøren hverken ret til erstatning
eller til godtgørelse.
F. Arbejdets
aflevering Afleveringsforretningen §
28. Umiddelbart inden arbejdets færdiggørelse skal entreprenøren
give bygherren skriftlig meddelelse om tidspunktet herfor
(færdigmelding). Bygherren indkalder derefter entreprenøren til en
afleveringsforretning, der skal finde sted senest 10 arbejdsdage
efter det angivne tidspunkt, jf. dog stk. 4.
Stk. 2. Arbejdet anses for afleveret til bygherren, når
afleveringsforretning har fundet sted, medmindre der ved denne er
påvist væsentlige mangler. Er dette tilfældet, afholdes ny
afleveringsforretning, når entreprenøren har givet bygherren
skriftlig meddelelse om, at manglerne er afhjulpet, jf. stk. 1
Stk. 3. Indkalder bygherren ikke som anført i stk. 1 til
afleveringsforretning, anses arbejdet for afleveret 10 arbejdsdage
efter det angivne tidspunkt for færdiggørelse. Tilsvarende gælder
for ny afleveringsforretning som nævnt i stk. 2, 2. punktum.
Stk. 4. Omfatter arbejdet flere entrepriser, skal samtlige
entrepriser være færdiggjort, før bygherren skal indkalde til
afleveringsforretning. Det kan dog være aftalt eller fremgå af
omstændighederne, at entrepriser eller dele af disse skal afleveres
på forskellige tidspunkter, eller at byggeafsnit afleveres hver for
sig.
Stk. 5. Ved anlægsarbejder - bortset fra dem, der er nævnt
i § 36, stk. 1 - afleveres de enkelte entrepriser særskilt,
medmindre andet er aftalt eller fremgår af omstændighederne.
Afleveringsprotokol § 29. Ved
afleveringsforretningen udfærdiges et dokument
(afleveringsprotokol), hvori anføres påberåbte mangler ved arbejdet
og eventuelle andre forhold, påpeget af bygherren. l tilknytning
hertil anføres entreprenørens mulige bemærkninger. Parternes
stillingtagen til, om arbejdet er afleveret, skal fremgå af
dokumentet.
Stk. 2. Dokumentet underskrives af bygherren og
entreprenøren.
Stk. 3. Hvis en part ikke er repræsenteret ved
afleveringsforretningen, kan denne gennemføres uden den pågældende
parts medvirken. Den mødte part skal snarest muligt give den anden
part skriftlig underretning om afleveringsforretningens
gennemførelse og om indholdet af afleveringsprotokollen.
G. Mangler ved
arbejdet Mangelsbegrebet § 30. Er
arbejdet ikke udført i overensstemmelse med aftalen, fagmæssigt
korrekt eller i overensstemmelse med bygherrens eventuelle
anvisninger efter § 15, foreligger der en mangel. Det samme gælder,
hvis entreprenøren ikke har leveret anden aftalt ydelse i
forbindelse med arbejdet.
Stk. 2. Hvis materialer ikke er som aftalt eller af
sædvanlig god kvalitet, jf. § 10, stk. 1, foreligger der mangler.
Dette gælder dog ikke
- når entreprenøren i tilfælde af frit materialevalg godtgør, at
kontraktsmæssige materialer ikke findes eller ikke kan skaffes på
grund af krig, indførselsforbud eller lignende, eller
- når bygherren har krævet anvendelse af bestemte materialer, og
entreprenøren godtgør, at muligheden for at fremskaffe disse i
kontraktsmæssig stand må anses for udelukket ved forhold, som
entreprenøren ved aftalens indgåelse ikke burde have taget i
betragtning.
I tilfældene 1) og 2) skal entreprenøren snarest muligt
underrette bygherren om opståede eller mulige hindringer, jf. §
15.
Stk. 3. Arbejdet skal i alle tilfælde have de egenskaber
som er tilsikret ifølge aftalen.
Stk. 4. Afleveringstidspunktet er afgørende for, om
arbejdet lider af mangler, hvad enten disse på dette tidspunkt kan
konstateres eller er skjulte.
Mangler påvist ved afleveringen § 31.
Entreprenøren har pligt og ret til at afhjælpe mangler, der påvises
ved afleveringen.
Stk. 2. Bygherren skal skriftligt fastsætte en frist til
afhjælpning af påviste mangler. Fristens længde fastsættes under
hensyntagen til manglernes art og omfang samt forholdene i øvrigt.
Entreprenøren skal give bygherren skriftlig meddelelse, når
manglerne er afhjulpet.
Stk. 3. Hvis bygherren efter udløbet af fristen nævnt i
stk. 2 - eller efter at have modtaget entreprenørens meddelelse om,
at afhjælpning har fundet sted - mener, at manglerne ikke er
afhjulpet, skal bygherren inden 10 arbejdsdage skriftligt meddele
entreprenøren, hvilke mangler, der stadig påberåbes.
Stk. 4. Afhjælper entreprenøren herefter ikke straks de
påviste mangler, har bygherren ret til at lade dem udbedre for
entreprenørens regning eller kræve afslag i entreprisesummen, jf. §
34.
Mangler påvist efter afleveringen § 32.
Entreprenøren har i 5 år efter afleveringen pligt og ret til at
afhjælpe mangler, der påvises efter afleveringen, jf. dog § 36, stk.
3, nr. 3.
Stk. 2. Bygherren kan kun påberåbe sig sådanne mangler,
hvis entreprenøren har fået skriftlig meddelelse herom inden rimelig
tid efter, at manglerne er eller burde være opdaget. Dette gælder
dog ikke, hvis entreprenøren har gjort sig skyldig i groft
uforsvarligt forhold.
Stk. 3. Bygherren skal skriftligt fastsætte en frist til
afhjælpning af påviste mangler. Fristens længde fastsættes under
hensyntagen til manglernes art og omfang samt forholdene i øvrigt.
Entreprenøren skal give bygherren skriftlig meddelelse, når
manglerne er afhjulpet. Afhjælpning af en mangel kan udskydes til
foretagelse sammen med afhjælpning af eventuelle mangler,
konstateret ved 1-års eftersynet, forudsat at manglen ikke forværres
derved, og at udskydelsen ikke medfører ulempe for bygherren.
Stk. 4. Foretager entreprenøren ikke inden udløbet af
fristen nævnt i stk. 3 afhjælpning af de påberåbte mangler, har
bygherren ret til at lade dem udbedre for entreprenørens regning
eller kræve afslag i entreprisesummen, jf. § 34.
Stk. 5. Bygherren kan lade mangler udbedre for
entreprenørens regning, når afhjælpning er uopsættelig, og
entreprenøren ikke er i stand til umiddelbart at foretage
afhjælpning. Det samme gælder, når bygherren har grund til at
antage, at entreprenøren ikke foretager afhjælpning på rette måde
eller uden ufornødent ophold.
Bortfald af entreprenørens afhjælpningspligt
m.v. § 33. Entreprenørens afhjælpningspligt og
bygherrens adgang til at foretage udbedring for entreprenørens
regning, jf. §§ 31 og 32, bortfalder, hvis afhjælpning er forbundet
med uforholdsmæssigt store udgifter. Ved bedømmelsen heraf skal der
tages hensyn til bygherrens interesse i, at aftalen opfyldes.
Bygherren bevarer dog i alle tilfælde retten til afslag. jf. §
34.
Bygherrens ret til afslag i entreprisesummen §
34. Afhjælper entreprenøren ikke mangler som anført i § 31, stk.
4, og § 32, stk. 4, kan bygherren - i stedet for at lade manglerne
udbedre for entreprenørens regning - kræve et afslag i
entreprisesummen. Bygherren har endvidere ret til afslag i
entreprisesummen, hvis afhjælpning er umulig, samt i tilfældene
nævnt i § 33.
Stk. 2. Afslaget beregnes som udgangspunkt som det beløb,
det ville have kostet at afhjælpe manglerne.
Stk. 3. Hvis afhjælpning af mangler er umulig eller er
forbundet med uforholdsmæssigt store udgifter, fastsættes afslaget
efter bygherrens valg skønsmæssigt eller på en af følgende
måder:
- enten som forskellen mellem den aftalte entreprisesum og den
entreprisesum, der måtte antages at være blevet aftalt, hvis der
var indgået aftale om arbejdet i den foreliggende stand,
- eller som forskellen mellem det aftalte arbejdes værdi uden
mangler og arbejdets værdi i den foreliggende stand.
Stk. 4. Om bygherrens adgang til at hæve entrepriseaftalen
som følge af mangler gælder reglerne i § 40.
Entreprenørens ansvar for følgeskader § 35.
Entreprenøren er erstatningsansvarlig for tab, der er en følge
af mangler ved arbejdet, hvis manglerne skyldes fejl eller
forsømmelse fra entreprenørens side, eller hvis manglerne angår
egenskaber, som ifølge aftalen må anses for tilsikret.
Stk. 2. Entreprenøren hæfter ikke for driftstab, avancetab
eller andet indirekte tab.
Mangelsansvarets ophør § 36. Ved
byggearbejder og anlægsarbejder i tilslutning hertil skal bygherrens
krav mod entreprenøren som følge af mangler fremsættes senest 5 år
efter arbejdets aflevering. Efter dette tidspunkt kan bygherren ikke
rejse krav mod entreprenøren. Bestemmelserne i lov nr. 274 af 22.
december 1908 om forældelse af visse fordringer finder ikke
anvendelse i disse tilfælde.
Stk. 2. Bygherrens krav bevares dog for dele af arbejdet,
for hvilke det gælder,
- at entreprenøren har påtaget sig at indestå i længere tid,
- at det ved afleveringen konstateres, at aftalt
kvalitetssikring har svigtet væsentligt, eller
- at der foreligger groft uforsvarligt forhold fra
entreprenørens side.
Stk. 3. Ved anlægsarbejder - bortset fra dem, der er nævnt
i stk. 1 - ophører mangelsansvaret efter dansk rets almindelige
regler, medmindre andet er fastsat i udbudsmaterialet. Hvis
mangelsansvaret herefter ophører efter dansk rets almindelige
regler, skal følgende gælde:
- Reglen i § 6, stk. 4, om nedskrivning af sikkerheden ændres
til, at sikkerheden ophører.
- Entreprenøren kan undlade at opfylde bestemmelsen i § 10, stk.
4, om leverandøransvar.
- Tidsrummet for afhjælpningspligt og -ret, jf. § 32, stk. 1,
ændres til 1 år.
- Bestemmelsen i § 38 om 5-års eftersyn finder ikke anvendelse.
H. 1- og 5-års
eftersyn 1-års eftersyn § 37.
Bygherren indkalder entreprenøren til en gennemgang af arbejdet, som
skal finde sted senest et år efter afleveringen.
5-års eftersyn § 38. Bygherren indkalder
entreprenøren til en afsluttende gennemgang af arbejdet, som skal
finde sted senest 30 arbejdsdage før udløbet af en periode på 5 år
efter afleveringen, jf. dog § 36, stk. 3, nr. 4.
Stk. 2. Har bygherren ikke indkaldt som nævnt i stk. 1,
kan entreprenøren indkalde bygherren til eftersynet. Indkaldelsen
skal være skriftlig og ske med mindst 10 arbejdsdages varsel.
Fælles regler for eftersyn § 39. Indkaldelse
til eftersyn ifølge §§ 37 og 38, stk. 1, skal være skriftlig og ske
med højst 60 og mindst 15 - ved hovedentreprise dog mindst 20 -
arbejdsdages varsel.
Stk. 2. I forbindelse med eftersyn udfærdiges et dokument
(eftersynsprotokol) hvori anføres påberåbte mangler ved arbejdet og
eventuelle andre forhold, påpeget af bygherren. I tilknytning hertil
anføres entreprenørens mulige bemærkninger.
Stk. 3. Dokumentet underskrives af bygherren og
entreprenøren.
Stk. 4. Hvis en part ikke er repræsenteret ved efter
synet, kan dette gennemføres uden den pågældende parts medvirken.
Den mødte part skal snarest muligt give den anden part skriftlig
underretning om eftersynets gennemførelse og om indholdet af
eftersynsprotokollen.
I. Særligt om
ophævelse Bygherrens hæveret § 40.
Bygherren kan - efter skriftligt påkrav til entreprenøren - hæve
entrepriseaftalen
- hvis der - uden ret til tidsfristforlængelse - foreligger en
væsentlig forsinkelse fra entreprenørens side med hensyn til
arbejdets udførelse, og forsinkelsen medfører betydelige ulemper
for bygherren, eller
- hvis der fra entreprenørens side i øvrigt foreligger væsentlig
forsinkelse med hensyn til forhold af afgørende betydning for
bygherren, medmindre dennes interesser er tilstrækkeligt
tilgodeset på anden måde, f.eks. gennem adgangen til at standse
udbetalingerne eller ved stillet sikkerhed, eller
- hvis det udførte arbejde er af en sådan kvalitet, at bygherren
har grund til at antage, at entreprenøren ikke vil være i stand
til at fuldføre arbejdet uden væsentlige mangler.
Entreprenørens hæveret § 41. Entreprenøren
kan - efter skriftligt påkrav til bygherren - ved væsentlig
forsinkelse hæve entrepriseaftalen i det tilfælde, der er nævnt i §
24, stk. 1, nr. 2), hvis bygherren ikke udfolder rimelige
bestræbelser for at fremme arbejdet mest muligt.
Stk. 2. Entreprenøren kan endvidere - efter skriftligt
påkrav til bygherren - hæve entrepriseaftalen, hvis der fra
bygherrens side foreligger væsentlig forsinkelse med hensyn til
forhold af afgørende betydning for entreprenøren. Aftalen kan dog
ikke hæves, hvis entreprenørens interesser er tilstrækkeligt
tilgodeset gennem adgangen til at standse arbejdet eller ved stillet
sikkerhed.
Konkurs, betalingsstandsning, tvangsakkord
m.v. § 42. Ved en parts konkurs kan den anden part
straks hæve aftalen, i det omfang konkurslovens regler ikke er til
hinder derfor.
Stk. 2. Hvis boet har ret til at indtræde i aftalen i
medfør af konkurslovens regler, skal boet efter forespørgsel inden
for en frist på 5 arbejdsdage give meddelelse om, hvorvidt det vil
indtræde.
Stk. 3. Reglen i stk. 1 gælder tillige ved en parts
betalingsstandsning, eller hvis der åbnes forhandling om
tvangsakkord, eller partens økonomiske forhold i øvrigt viser sig at
være således, at parten må antages at være ude af stand til at
opfylde entrepriseaftalen. Hæveretten er dog betinget af, at parten
ikke har stillet eller på den anden parts opfordring ikke straks
stiller betryggende sikkerhed for aftalens opfyldelse, jf. §§ 6 og
7.
Stk. 4. Er en part et aktie- eller anpartsselskab, kan den
anden part hæve entrepriseaftalen, hvis dette kræves opløst af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Bestemmelsen finder ikke anvendelse,
hvis parten inden 10 arbejdsdage fra fremkomsten af et påkrav fra
den anden part dokumenterer, at betingelserne for selskabets
opløsning ikke er til stede, eller hvis parten stiller fuldstændig
sikkerhed for aftalens opfyldelse.
Stk. 5. Ved ophævelse gælder reglerne i § 44.
En parts død § 43. Dør en part, og boet
behandles som gældsfragåelsesbo, finder bestemmelserne i § 42, stk.
1 og 2, tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Ved anden bobehandlingsmåde end nævnt i stk. 1 er
dødsboet og arvingerne berettiget til at indtræde i
entrepriseaftalen, jf. dog stk. 3. Det samme gælder partens
ægtefælle, der hensidder i uskiftet bo. Indtrædelsesretten er
betinget af, at der enten er eller bliver stillet betryggende
sikkerhed for aftalens opfyldelse, jf. §§ 6 og 7.
Stk. 3. Ved entreprenørens død er indtrædelsesretten
tillige betinget af, at der udpeges en leder af arbejdet, som
bygherren ikke kan fremsætte berettigede indvendinger imod. Er
arbejdet af en sådan særlig karakter, at det som følge af
entreprenørens død ikke kan forventes behørigt færdiggjort, kan
indtræden ikke finde sted.
Stk. 4. Ved ophævelse gælder reglerne i § 44.
Fælles regler om ophævelse § 44. Ophævelse
skal ske skriftligt.
Stk. 2. Samtidig med ophævelsen skal den part, der hæver
aftalen, sørge for, at der skriftligt indkaldes til en
registreringsforretning (stadeforretning), der skal afholdes
hurtigst muligt. Medmindre andet aftales, afholdes
registreringsforretning dog tidligst 1 arbejdsdag efter
indkaldelsesskrivelsens fremkomst.
Stk. 3. Ved registreringsforretningen skal der udfærdiges
et dokument (registreringsprotokol), der beskriver omfang og
kvalitet af det udførte arbejde. Dokumentet underskrives af
parterne, medmindre registreringen foretages af en syns- og
skønsmand udmeldt af Voldgiftsnævnet, jf. § 45.
Stk. 4. Hvis en part efter at være indvarslet ikke er
repræsenteret ved registreringsforretningen, kan denne gennemføres
uden den pågældende parts medvirken. Den mødte part skal snarest
muligt give den anden part skriftlig underretning om registreringens
gennemførelse og om registreringsprotokollens indhold.
Stk. 5. Ved ophævelse fra bygherrens side er bygherren
eller den, der færdiggør arbejdet på bygherrens vegne, berettiget
til at benytte entreprenørens materialer og materiel, som befinder
sig på pladsen, hvis fjernelse forinden arbejdets færdiggørelse vil
påføre bygherren tab. Der ydes sædvanligt vederlag for
anvendelsen.
Stk. 6. Ved ophævelse fra den ene parts side er den anden
part ansvarlig for det lidte tab efter dansk rets almindelige
regler.
J. Tvister Syn og
skøn § 45. Hvis der i tilfælde af uoverensstemmelser
mellem parterne eller for at sikre bevisets stilling ønskes udmeldt
syn og skøn, fremsættes begæring herom til Voldgiftsnævnet for
bygge- og anlægsvirksomhed, København.
Stk. 2. Begæringen skal ved fremsættelsen være ledsaget
af
- oplysning om, hvilke parter sagen vedrører, samt disse parters
adresse og telefonnummer,
- en skriftlig fremstilling, hvori gives en kort redegørelse for
sagen, og som indeholder de spørgsmål, hvorom skønsmandens
erklæring ønskes (skønstemaet),
- de dokumenter, der er af betydning for sagen,
- eventuel angivelse af de ønskede tekniske kvalifikationer hos
skønsmanden og
- angivelse af, om forretningen mod betaling af et særligt gebyr
ønskes fremmet som hastesag.
Stk. 3. Der udmeldes i almindelighed en skønsmand. Hvis
Voldgiftsnævnet finder, at der er anledning dertil, kan der udmeldes
to, eller under ganske særlige omstændigheder flere skønsmænd. Der
skal ved afgørelsen heraf tages hensyn til parternes ønske.
Stk. 4. Nyt syn og skøn ved anden skønsmand kan kun finde
sted, hvis Voldgiftsnævnet finder, at der er anledning dertil. Hvis
begæring om voldgiftsbehandling af tvisten er indgivet, jf. § 47,
tager Voldgiftsretten stilling til fremsatte begæringer om
supplerende syn og skøn eller nyt syn og skøn ved samme eller anden
skønsmand.
Stk. 5. Den eller de, der har fremsat begæring om
skønsforretningen, hæfter for udgifterne herved, herunder
skønsmandens honorar, der fastsættes af Voldgiftsnævnet. Hvis
tvisten eller en del deraf indbringes for Voldgiftsretten, tages
udgiften og dens nødvendighed i betragtning ved fastsættelsen af
sagsomkostninger. Voldgiftsretten fastsætter i så fald skønsmandens
honorar.
Stk. 6. Når nærværende almindelige betingelser gælder i
forholdet mellem bygherren og flere parter (entreprenører,
leverandører), gælder bestemmelserne i stk. 1-5 også i det indbyrdes
forhold mellem de pågældende parter.
Stk. 7. For syn og skøn gælder de regler, som er fastsat
af Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed.
Sagkyndig beslutning om stillet sikkerhed m.
v. § 46. På en parts begæring kan Voldgiftsnævnet
udpege en sagkyndig til at træffe beslutning om udbetaling af
stillet sikkerhed, jf. § 6, stk. 7, og § 7, stk. 3, og om
berettigelsen af at holde betalinger tilbage eller foretage
modregning i tilfælde af parternes uenighed som nævnt i § 22, stk.
14.
Stk. 2. Voldgiftsnævnet kan efter sagens karakter
bestemme, at beslutningen skal træffes af flere sagkyndige.
Stk. 3. Begæringen skal indeholde de oplysninger mv. som
fremgår af § 45, stk. 2. Kopi af begæringen fremsendes samtidig til
den anden part i entrepriseaftalen.
Stk. 4. Voldgiftsnævnet fastsætter en kort frist for
modparten til at afgive et indlæg. Den sagkyndige kan - hvor der er
særlig anledning dertil - give parterne adgang til at fremkomme med
yderligere et indlæg inden udløbet af en kort frist, som den
sagkyndige fastsætter. Efter udløbet af fristen træffer den
sagkyndige snarest muligt og inden 15 arbejdsdage beslutning om, i
hvilket omfang udbetalingskravet skønnes begrundet, og hvem der skal
betale udgifterne, herunder den sagkyndiges honorar. Voldgiftsnævnet
fastsætter størrelsen af honoraret.
Stk. 5. Det kan i særlige tilfælde bestemmes, at
udbetaling til private bygherrer og til entreprenører betinges af
sikkerhedsstillelse. Den sagkyndige træffer i så fald bestemmelse om
sikkerhedens art og omfang og om betingelserne for dens udbetaling
eller ophør. Ved begæring om udbetaling af bygherrens
sikkerhedsstillelse kan den sagkyndige i særlige tilfælde endvidere
henvise entreprenøren til at anlægge voldgiftssag efter § 47.
Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan
Voldgiftsnævnet forlænge fristerne i stk. 4 med indtil 10
arbejdsdage.
Stk. 7. Beløb, der omfattes af beslutning om udbetaling af
stillet sikkerhed, skal udbetales senest 3 arbejdsdage efter, at
parterne og garanten har fået skriftlig meddelelse om
beslutningen.
Stk. 8. For behandling af sager om sagkyndig beslutning
gælder de regler, som er fastsat af Voldgiftsnævnet for bygge- og
anlægsvirksomhed.
Voldgift § 47. Tvister mellem parterne
afgøres af Voldgiftsretten for bygge- og anlægsvirksomhed,
København, hvis afgørelser er endelige.
Stk. 2. Sag for Voldgiftsretten anlægges ved indlevering
af klageskrift, der stiles til Voldgiftsnævnet.
Stk. 3. Klageskriftet skal indeholde:
- oplysning om, hvilke parter sagen vedrører, samt disse parters
adresse og telefonnummer,
- klagerens påstand samt en kort fremstilling af de
kendsgerninger, hvorpå påstanden støttes, og
- angivelse af de dokumenter og andre beviser, som klageren
agter at påberåbe sig. Dokumenterne skal være vedlagt.
Stk. 4. Voldgiftsretten består - jf. dog stk. 5 og 6 -
dels af 1 medlem af Voldgiftsrettens præsidium, udpeget af
præsidiets formand, dels af 2 sagkyndige, som efter sagens
beskaffenhed udpeges af Voldgiftsnævnet for hvert enkelt tilfælde.
Præsidiets formand kan bestemme, at en af suppleanterne i dette skal
fungere som voldgiftsrettens formand.
Stk. 5. Hvis en part begærer det, suppleres retten med
yderligere 2 medlemmer af præsidiet eller dets suppleanter. De
dermed forbundne merudgifter fordeles i forbindelse med
Voldgiftsrettens afgørelse af spørgsmålet om sagsomkostninger. Det
kan da bestemmes, at de udgifter, der er en følge af rettens
supplering, skal udredes af den part, der har rejst krav herom, når
retten skønner, at det ikke var tilstrækkeligt begrundet at
fremsætte kravet.
Stk. 6. Er parterne enige derom, kan Voldgiftsretten bestå
alene af 1 medlem.
Stk. 7. For Voldgiftsrettens behandling af sagerne gælder
de regler, som er fastsat af Voldgiftsnævnet for bygge- og
anlægsvirksomhed. I øvrigt gælder lov om voldgift.
Stk. 8. Når nærværende almindelige betingelser gælder i
forholdet mellem bygherren og flere parter (entreprenører,
leverandører), gælder bestemmelserne i stk. 1-7 også i det indbyrdes
forhold mellem de pågældende parter.
Bilag Lov nr. 216 af 8. juni 1966 om licitation
m.v.
|